all mail address your message write your comment show all comments
Doubravník

městys Doubravník


Oficiální stránky

Doubravník
  Dnes je: 28.03. 2024 | Poslední články | Mapa stránek | Kalendář | Facebook | Info-seznam |
 

Úřad městyse:


Další rubriky:

Bezpečný internet:
logo NÚKIB

logo e-bezpečí

Nabídka práce:
  v regionech: - Tišnov
- Bystřice nad Pernštejnem

Doporučujeme:
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Restaurace a penzion
Břetislava Sedláčka
Rekreační středisko - PRUDKÁ
jižní Morava
ppgo
firebrno
krizport

Statistika:
TOPlist

Naposled přidané:
26/03/24 Úřední deska
- Závěr zjišťovacího...
25/03/24 Úřad městyse
- Rozpočtové opatření č.2
20/03/24 Úřední deska
- Pozvánka na řád...

Mobilní rozhlas:
- Otevírací doba
- Místní komunikace
- Eurooil
- Fotbalový klub Do...
- Soukromí prodejci

Krátké zprávy:
26/03/24 Školní jídelna
- Jídelní lístek od 01.04…
21/03/24 Charita Tišnov
- Nabídka zaměstnání
20/03/24 Školní jídelna
- Jídelní lístek od 25.03…
Celý přehled   [8]

Pozemkové úpravy:
- Pozemkové úpravy

Přečtěte si:
Doubravnický zpravodaj
Doubravnický zpravodaj
obsah čísla  03/2023

Dotační program,
příspěvky:
- Obnova kultur. památek
- Podpora sportu, kultury

Možná vám uniklo:
- Oslavy 100 let republiky

Počasí:
Počasí Doubravník - Slunečno.cz

Obecní geoportál:
logo Geoportál

Kalendář městyse:
Kalendář městyse
verze pro tisk   [ zde ]

Fotogalerie:
www.rajce.net

doubravnik.rajce.net


Programování a správa:
Petr Koukal

Deník z války - můj příběh [8]

01.10.2016

Závěrečný díl přepisu z deníku, který si během 1. sv. války vedl Josef Novotný (* 26.6. 1887 Horní Rožínka, † 2.6. 1973 Doubravník 59)


6. června 1920 v 4 hod ráno opustili jsme Ruský Ostrov. Šli jsme do přístavu, odkud nás parník Smelčak převezl do Vladivostoku. Zde v přístavu stála naše loď, která se jmenuje M.S. Dollar. Loď je to Anglická. V 11. hod byli jsme již naloženi. O 2. hod oběd a o pul 7. jsme vyjeli z Vladivostoku. Byl zde generál Čeček, hudba hraje a my opouštíme Vladivostocký přístav. Projíždíme úzkým zálivem na širé moře.

7. Jedeme Japonským mořem. Zde vidíme japonské pobřeží. Jsou hornaté a viděti japonské vesnice. Je nás na lodi 3.445 mužů, 8. pluk, 1. jezd. a 2. technická rota, 1 kůň, 3 medvědi a 2 ženy.

8. Jedeme Japonským mořem, je rozbouřené, že nám voda stříká až na palubu. Jsme v mořských rozměrech: šířka 41° délka 146°, ujeto 294 ang. mil. (1 anglická míle = 1.609 m.)

9. Ráno mlhavo, zima, vítr, moře je rozbouřené, že to s námi kolébá. Mnoho bratří je nemocno. Dnes jedeme již Tichým oceánem. Dnes strýček z Ameriky Kabrda hraje kino. Večer zůstala loď asi 15 minut stát na širém moři. Šířka: 42° 49' 00" Délka: 147° 52' 00" Distanz: 260 mil.

10. Dnes zase zima, nic nevidět, jen voda a voda. Většinou jsme na palubě. místa máme dost. Jedeme dešťovým pásem. Šířka: 43° 52' 00" Délka: 153° 36' 00" Distanz: 262 mil.

11. Byla bouře skrze jídlo. Vše smrdělo, zde vaří Číňané. Odpoledne konzert 2. technické roty. Šířka: 44° 58' 00" Délka: 159° 40' 00" Distanz: 270 mil.

Popis lodi M.S. Dollar:

Jest Anglické společnosti nákladní. Délka lodi 151m šíř 18,30. Může pobrat nákladu 13.000 tun, při tom váží 19.000 tun. 20.000 tun váží loď se stroji a vším co na cestu jest zapotřebí. 2. parní pístové stroje činí pohyb dvou vrtulí, které pohání loď. Jsou 4 kotle, 3 na topení uhlím a 1 na naftu. Za 24 hodin spálí 60 tun uhlí a 12 tun nafty. Mazání na stroje každých 24 hod je 30 litrů. Maximální rychlost je 12. uzlů za hodinu. (jeden uzel 6.080 stop, 1 stopa 1.853 m.)

12. Dnes mlhavo, moře klidné. Šířka: 46° 15' 00" Délka: 160° 03' 00" Distanz: 288 mil.

13. Dnes jsme měli alarm pro případ ztroskotání lodi. Dnes tepleji, závody. Prší. Z Vladivostoku do Vankoveru = 4.255 a.mil. Šířka: 47° 08' 00" Délka: 173° 00' 00" Di: 290 mil.

14. Dnes máme polovinu cesty. Jízdní konzert. Šířka: 48° 00' 00" Délka: 179° 13' 00" Distanz: 283 mil. Dnes máme druhé pondělí, přejeli jsme rovník. *)

15. Dnes počasí pěkné, konzert 8 pluku. Šířka: 48° 599' 00" Délka: 165° 58' 00" Distanz: 289 mil.

16. Moře tiché, jedem stále, dnem i nocí, tady hraje každý den kino, mezi to konzert, tak to utíká. Šířka: 49° 17' 00" Délka: 158° 52' 00" Distanz: 280 mil.

17. Ráno prší, voda tichá. Dnešním dnem proměníme poslední tisícovku mil v Tichém okeáně. Šířka: 49° 30' 00" Délka: 151° 36' 00" Distanz: 285 mil.

18. Dnes byl krásný den, nejlepší ze všech. Šířka: 49° 23' 00" Délka: 144° 12' 00" Distanz: 290 mil.

19. Krásně, hudba 8 pluku. Šířka: 49° 14' 00" Délka: 136° 42' 00" Distanz: 300 mil.

20. Dnes očekáváme celý den břehy Ameriky. Vidíme místami mnoho ryb a i snad to mají být velryby, jak nám námořníci říkají. Vypadalo to jako vodotrysk. Šířka: 48° 58' 00" Délka: 129° 38' 00" Distanz: 275 mil.

21. V 3 hod ráno připluli jsme již na vodu mezi ostrovami. Jsou to hory porostlé pěkným lesem. Zde leží ještě mnoho sněhu na kopcích. V poledne přijeli jsme do zálivu, zde jsme zůstali stát. Přijela lékařská anglická komise prohlídnout stav na lodi. Po odbití komise jsme odpluli. Ostrov se jmenuje Viktoria a i město je zde pěkné Máme 85 mil do Vankoveru. Stojíme uprostřed zálivu až do rána. Sem do přístavu Vankover připluli jsme v 7 h. večer.

22. Ráno přirazila loď ke břehu a my začaly s vyloďováním. Odešli jsme ve 2 h na nádraží. Město je krásné, samý automobil a elektrická dráha. V 8 h večer vyjíždíme z Vankoveru v Pulmanových vozech. Ve voze je nás 65. Vozy jsou všechny vypolštářované, zde není 1. ani 2. třídy jako u nás.

23. Jedeme celý den mezi horami porostlými lesem. Jsou tu smrky, cedry a.j. stromy. Na horách leží ještě sníh.

24. Jedeme dnem i nocí 50 km za hod. Nestojíme ani půl h za celý den V poledne přijíždíme do města Edmonton. Velké město, zde již vidíme farmy od dráhy po obouch stranách. Každý farmář má automobil nebo dva, telefonem jsou spojení na všechny strany.

25. Jedeme menším porostem, zde noví amerikáni rozdělávají půdu. Musí napřed porost vykácet nebo vypálit. Je to práce pro vraha. Obydlí mají dřevěnou boudu. Zde je ještě mnoho půdy ke koupi. Na stanicích jsou tak zvané elevátory do nichž farmáři sváží obilí. Domů kolem stanice je málo. Staniční budovy jsou dřevěné a i mosty na této pacifické dráze jsou dřevěné.

26. V noci projíždíme Vinipek, zde dostáváme pomeranče, čokoládu a lístky. Zde formovali se dobrovolci na francouzskou frontu.

27. Dnes prší. Projíždíme krajinou samý kámen, která se táhne na 60 verst. Jedeme zase do hor porostlých lesem, který stále hoří. Jedeme celé půldne samým kouřem. Zde farem není, poněvadž by se tu neuživily.

28. Jedeme vedle řeky sv. Vavřince, zde krajina je lepší. Přejeli jsme přes most, který spojuje dvě stráně a přijeli jsme do Quebecu. Odtud nás převezli 15 mil do města, do lágru ze samých stanů, kde byla anglická armáda za války. Ležení se jmenuje Varkartir.

29. Opravujeme stany a dekorace před nimi.

30. Dnes přišel jsem zase do kuchyně. Všechno k vaření fasujeme od Angličanů. Jsou zde 7. pluk, 8. pluk, 1. jízdní, Inženýrná rota, strojírenská a úderný prapor.

1. července Dnes je kanadský svátek národní. Byla u nás paráda s Angličanami. Našich se zúčastnilo 8.000 vojínů. Byl zde guvernér z Quebecu a vyšší panstvo.

2. Noci jsou zde studené, prší skoro každý den, je to blízko moře.

3. Prší od rána až do večera.

5. Dnes jsme byli na oslavě mistra Jana Husi, kterou pořádali naše části z celého ležení. Hudba I. jízdního pluku hrála hymny, Českou a Slovenskou.

6. Dnes bylo veřejné cvičení Sokolů. Cvičících bylo 500 mužů. Byli zde zastoupeni hodnostáři z města Quebecu. Na stravu se nemáme špatně, do města můžem si zajeti.

8. Dnes byl pohřeb bratra od našeho pluku 11. roty. Odpoledne odjeli úderný prapor, něco 7. pluku z baterie Kulikovské.

11. Dnes hráli fotbal Kanada - naši. Naši dostali 1 a Angličané 2 goale. Naše mužstvo dostalo stříbrný pohár, Angličané náš republikánský praporek.

12. Dnes nám odvážejí zavazadla, zítra máme odjeti.

13. Odjezd odložen na 24 hod.

14. Dnes dopoledne je hrozný žár. Odpoledne přišla taková bouře, blesk stíhal blesk a déšť jako z konve leje. V 7 hod večer opouštíme ležení a jdem na nádraží celí promoklí. V půl 10 hod odjíždíme ze st. Varkartir.

15. Jedeme stále krajinou lesem porostlou je to jako poušť. V noci přijeli jsme do st. Monson.

16. V 11 hod přijeli jsme do Holifaxu, právě přirazili naši loď ke břehu. Loď je velká 2 komínová jménem Belgic. V 3 hodiny vyšli jsme z vlaku a zrovna na loď. Dostal jsem pěkné místo v kabině. Je nás zde 12, každý svoji postel. Celou noc nakládají naše zavazadla. Je nás na lodi 2.500 mužů mimo posádky.

17. O 5 hod ráno odrážíme od břehů Amerických. Jedeme rychleji než do Ameriky.

18. Jedeme dále a dále. Vidíme též zpáteční lodě v širém moři, které se vrací zpět. Dnes celou noc loď každé dvě minuty troubila. Byla velká mlha.

19. Dnes potkáváme loď jednokomínovou, dobře ji vidíme, moře je klidné. Dnes nám kapitán lodi napsal rozměry jízdy a co se ujelo:

17) Výška: 44° 40' Délka: 61° 22' Ujeto: 92 mil.
18) Výška: 45° 23' Délka: 51° 38' Ujeto: 415 mil.
19) Výška: 47° 23' Délka: 42° 11' Ujeto: 415 mil.

20. Stále potkáváme lodě proti nám přijíždějící. Dnes v noci jeli jsme nedaleko velkého ledovce. Projíždíme mořem, kde vzal za své Titanik. Titanik utonul 44° 8' šířka 58° délka Atlantickým mořem. Dnes 44° 10' šíř., D: 31° 55' Ujely: 424 mil.

21. V noci pociťujeme na lodi, že se kolébáme a trvá to celý den. Máme velikou loď tak žádný strach. Na lodi vaří Angličani. Š. 49° 57' D. 21° 17' uj. 416 mil

22. Moře je rozbouřené, nic si z toho neděláme jak se valí vlny jako hory. Š 49° 46' D. 10° 50' uj. 404 mil.

23. Dnes vidíme břehy Anglie. Jedeme blízko křídových skal, potkáváme mnoho lodí vyjíždějících z Anglie. Moře je dnes zase rozbouřené, malé lodičky jsou jako skořápky, tak to s nimi hází. Ujeli jsme jenom 373 mil.

24. Prší, nemůžem stále býti na palubě. Jedeme úžinou mezi Anglií a Francií a díváme se z paluby. Okolo nás je 19 lodí. Dnes je voda tichá. Přijeli jsme do přístavu v 4 h. odpoledne. Kubehafen. Stojíme zde do rána, jsme v Německu.

25. Stojíme na vodách před přístavem. Dnes dostáváme jídlo na lodi na 2 dni. Byl zde na lodi zástupce naší vlády a říkal, že jsme druhý transport. Že první dobře přejel přes Německo.

26. Započalo se s vyloďováním a nakládání do vlaku Pušky se musely dat zvlášť do vozu. Byly přísné prohlídky. Co se naházelo revorverů a patron do moře... Po obědě odjel 7. pluk, pak 1. prapor a za nimi mi.

27. Jedeme dále, v poledne Magdeburk v 5½ Hall, ve všech stanicích prohlídka.

28. Jedeme dál dosti dobře, nesmíme se na větších stanicích moc procházet, aby nevzešel nějaký konflikt. Je zde mnoho ruských bolšánů, kteří nás nemají v lásce.

29. Ráno přijíždíme do pohraniční st. Brody. Zde již jsou naši četníci a přebírají nás naši železničáři. Přijeli jsme do Domažlic. Zde jsme pili prvně po šesti letech plzeňské pivo. Oběd jsme měli v Plzni a odpoledne z Plzně jsme vyjeli a jeli jsme do Opavy. Tam jsme přijeli 31. července. Zde odevzdáváme věci, které byly vojenský a my se připravujeme domů.

2. srpna jsem byl doma. Plných šest roků jsem neviděl svůj domov. 2. srpna 1914 jsem vyjel a 2. srpna 1920 jsem přijel.


Novotný Josef
II. kulometná rota, 8. českosl. sl. pluk
Rusko - Sibiř - Amerika

Sumář:

Deník z války - můj příběh [1]
Deník z války - můj příběh [2]
Deník z války - můj příběh [3]
Deník z války - můj příběh [4]
Deník z války - můj příběh [5]
Deník z války - můj příběh [6]
Deník z války - můj příběh [7]

Transsibiřská magistrála  



Pozn.: V rámci zachování autenticity výpovědi, nebyl při přepisování brán zřetel na odchylky od současného pojetí pravopisu. Tudíž text není nijak korigován a shoduje se plně s předlohou.
*) = faktická chyba, zřejmě myšleno 180. poledník

Doslov:

Deník dále obsahuje přepisy resolucí, novinových článků, usnesení II. sjezdu československého vojska na Rusi atd. - vesměs aktuální politická témata tehdejší doby, která jsou současnému čtenáři již hodně vzdálená. Na závěr tedy jen stručné shrnutí.

Vojáci československých legií odmítli bojovat proti slovanským národům. Obrátili se proti nenáviděné monarchii a bojovali za vytvoření vlastního, svobodného státu. Bohužel situace v tehdejším Rusku byla tak složitá, že v ní i odborníci na historii dodnes tápou. Do válečného konfliktu bylo zamícháno mnoho tzv. třetích stran a přehršel dalších vlivů, takže ti naši v tom mumraji byli jak nahý v trní. V poslední fázi už bojovali vpodstatě proti všem. Z dnešního pohledu zůstává otázkou, zda pod rouškou boje za (vlastní) svobodu (na cizím území), nebyli jenom chytře zneužiti pro mocenské zájmy globálních elit... Bůh suď. V každém případě je to kus naší historie, který stojí za připomenutí.

Také děkuji panu Petru Gerbrichovi, za zapůjčení fotokopie deníku a za laskavé svolení k publikaci na internetových stránkách městyse.


Petr Koukal



Celý článek | přečteno 2.280 x   ohlasů 0 Přidat názor Verze pro tisk Sdílet na Fb

Tyto stránky byly vytvořeny prostřednictvím redakčního systému napsaného v PHP jazyce
a nepoužívají soubory cookies k ukládání uživatelských dat.
validní HTML 4.01 validní CSS 2.1 validní RSS 0.91 ochrana proti s.p.a.m.u
optimalizováno pro prohlížeče SeaMonkey , Firefox , Opera a Yandex
data jsou komprimována metodou (gzip)
prohlášení o přístupnosti webu
© 2004 - 2024