Místní komunikace v Doubravníku


Pro orientaci v problematice pozemních komunikací je potřebné v tomto krátkém úvodu sdělit čtenářům Doubravnického zpravodaje následující údaje. Vše řeší podrobně zákon č.13/97 sb. o pozemních komunikacích (tzv. silniční zákon), který byl za dobu své platnosti několikrát novelizován, a dle tohoto zákona se pozemní komunikace v ČR rozdělují do několika skupin:

  • dálnice, které jsou označeny před jejich číslem písmenem "D"
  • rychlostní silnice, které mají před číslem písmeno "R" - oba tyto druhy PK jsou vždy čtyř a vícepruhové
  • silnice I. třídy jsou značeny jedno nebo dvojmístnými čísly a mohou být dvou i více pruhové. Tyto tři druhy PK jsou v majetku ČR a o všem co se jich týká, rozhoduje Ministerstvo dopravy ČR. K výkonu jejich majetkové správy, jejich zimní i letní údržby, výstavby nových úseků a různých typů oprav a rekonstrukcí má MD ČR zřízenu samostatnou přímo podřízenou organizaci Ředitelství silnic a dálnic
  • silnice II. třídy jsou značeny trojmístnými čísly
  • silnice III. třídy jsou značeny čtyř nebo pětimístnými čísly. Tyto dva druhy PK jsou v majetku jednotlivých krajů a k péči o ně jsou vytvořeny Správy a údržby silnic, které jsou v jednotlivých krajích uspořádány různě
  • místní komunikace jsou v majetku jednotlivých obcí, které zajišťují jejich majetkovou správu, údržbu, výstavbu a opravy. Číslování jednotlivých MK není centrálně řešeno a je na jednotlivých obcích jak to zařídí

K evidenci MK si pořizují jednotlivé obce t.zv. Pasport místních komunikací, který slouží obcím nejen k jejich detailní evidenci, ale i k organizování jejich údržby, oprav. rekonstrukcí či k výstavbě nových úseků.

Podle zmíněného silničního zákona a podle ČSN Projektování místních komunikací se místní komunikace dělí na 4 funkční skupiny (třídy):

  • 1. tř. "A" MK rychlostní - obvykle čtyřpruhové
  • 2. tř. "B" MK sběrné - mohou být dvou i vícepruhové a ve velkých městech jsou často umístěny i pruhy pro různé druhy městské hromadné dopravy
  • 3. tř. "C" MK obslužné zajišťující podmínky pro připojení jednotlivých sousedících nemovitostí a pro vzájemné propojení jednotlivých částí obce
  • 4. tř. "D" MK ostatní

Jednotlivými obcemi jsou často vedeny i průtahy krajských nebo národních silnic.Doubravníkem procházejí čtyři "krajské silnice":

č. 387Vír - Nedvědice - Tišnov
č. 38514Klokočí - Doubravník
č. 38715Doubravník - Lomnice
č. 38716příjezd k zastávce ČD

Pasport MK obce Doubravník neobsahuje žádnou MK tř. "A", ani "B". Do tř "C" jsou zařazeny MK určené pro provoz motorových vozidel a pro provoz smíšený. MK tř. "D" jsou ještě rozděleny na účelové MK, chodníky včetně schodišť, zpevněné plochy a vjezdy a chodníky k jednotlivým nemovitostem a vjezdy k soukromým garážím.

Pro zajímavost jen několik údajů z "pasportu":

  • MK tř. "C" celk. délka 8.925 m plocha: 33.968 m2
  • MK tř. "D" účelové celk. délka 318 m plocha: 967 m2
  • chodníky celk. délka 3.444 m plocha: 5.979 m2
  • zpevněné plochy plocha: 1.467 m2
  • příjezdy a přístupy k RD a G plocha: 980 m2

To bylo několik zajímavostí o MK v Doubravníku (včetně místní části Křížovice). Každý má možnost sledovat, jak městys zajišťuje povinnosti vyplývající ze silničního zákona.

Předmětem tohoto článku je podat i stručnou informaci o právě probíhající výstavbě MK č D13, která se buduje jako příjezdová komunikace k pěti plánovaným rodinným domkům na bývalém zahradnictví a pro zajištění jejich dopravní obslužnosti poté, co budou obydleny.

Novostavba této MK byla dle potřeb výstavby RD rozdělena na 2 etapy. První etapa, která se právě buduje, zajišťuje přístup ke dvěma RD a je dlouhá 60 m. Součástí stavby je i vybudování všech inž. sítí potřebných k umožnění trvalého bydlení. Tři inž sítě zajišťuje v rámci výstavby MK Městys Doubravním (kanalizace, vodovod a plynovod). Přípojka nn. el. energie je samostatnou investiční akcí společnosti E.ON. Tato etapa má smluvně zajištěný termín dokončení 1. května 2012.

Generálním projektantem je Dopravoprojekt a.s. Brno a zhotovitelem spol. s r. o. Mertastav Předklášteří.

Hlavním problémem při projektování vlastní MK je to, že musí být kolmo připojena na stávající místní komunikaci č. C3, která má v místě připojení podélný sklon téměř 20%. To ovlivnilo i návrh nové komunikace, která se buduje jako MK kategorie MO2k 6/6/30 s maximálním podélným sklonem nivelety 8,33% a návrhovou rychlostí 30 km/h. Konstrukce vozovky je navržena o celkové tloušťce 37 cm a šířkové uspořádání tvoří 5,0 m široká živičná vozovka a 2x 0,5 m odrazné proužky umístěné na zvýšených obrubnících. Ty jsou v místech budoucích vjezdů k RD sníženy. Vzhledem ke značnému podélnému sklonu 1. etapy MK D13 nejsou na ní umístěna parkovací stání.

Přestože se jedná o výstavbu jen 60 m dlouhé MK je nutno si uvědomit, jak složité je připravit i tak malou stavbu k realizaci. Investiční příprava takové stavby je stejně náročná jako příprava velkých investic na silniční síti.

Prvním krokem je získání tzv. územního rozhodnutí. K žádosti o jeho vydání musí objednatel (městys) předložit projektovou dokumentaci v požadovaném rozsahu zpracovanou akreditovaným projektantem, závazná vyjádření všech provozovatelů dotčených inž. sítí, hasičů, hygieniků, policie ČR, a souhlas majitelů všech sousedících pozemků. ÚR vydává odbor ÚPSŘ MěÚ Tišnov. Od podání žádosti doplněné o všechna uvedená vyjádření musí před vydáním ÚR proběhnout i veřejnoprávní projednání.

Na základě vydaného ÚR musel objednatel zajistit vypracování dalšího stupně projektové dokumentace - dokumentaci pro stavební povolení (DSP), která s novými vyjádřeními všech dotčených orgánů, organizací a sousedů musela být odděleně přiložena ke třem žádostem o stavební povolení. To pro vlastní MK vydává odbor dopravy a pro plynovod včetně domovních přípojek odbor územního plánování a stavebního řádu. Stavební povolení pro kanalizaci a pro vodovod (také včetně přípojek) vydává pak odbor životního prostředí.

Po tom všem musel městys zajistit výběrové řízení na zhotovitele díla, které je dle platného zákona velice složitou a pro objednatele náročnou fází inženýrské přípravy stavby.

Všechny popsané úkony a četné podpůrné činnosti, které vedly konečně k realizaci 1. etapy stavby MK D 13, zajistili příslušní pracovníci Úřadu městyse Doubravník a zainteresovaní členové Rady městyse.


Zdeněk Šikula