Kurz tvůrčího psaní


Od 19. 2. 2013 se v doubravnické knihovně v Koldově vile každé úterý od 20.00 do 21.30 koná kurz tvůrčího psaní. Práce v kurzu je založena na řízeném psaní v kolektivu za pomoci stimulačních technik, technik na odblokování a technik asociativních.


Kolektivní báseň

- první účastník napíše název básně na list papíru a pod něj napíše první verš. List podá kolegovi po levici a od kolegy po své pravici převezme list s jeho prvním veršem. Napíše pod něj další verš. Báseň je hotova, jakmile každý zprava obdrží vlastní text a připíše k němu poslední verš.

Ukázka práce z kurzu:

Tvůrčí psaní
Proč jsem se ocitla v tomto kurzu?
Proč jsem radši nešla na finanční burzu!
Protože Romča je fajn a víno chutná,
protože nám psaní není putna.
Ach to je krása - tvůrčí psaní.
Nebylo by lepší tvůrčí čtení?
To však v Doubravníku zatím ještě není.


Jednoslabičná slova

- úkolem bylo napsat text, který obsahuje pouze jednoslabičná slova.

Ukázka práce z kurzu:

Hlad
Mít hlad je zlé. Jíst však lze kde co. Tak jdu na lov. Chyt jsem psa. Má však chuť nic moc. Mám hlad dál. Co teď? Jdu pít. Dám si rum. Mám ho rád. Ale kde? Už je tma. Kde nic, tu nic. Jdu dom spát...


Kdybych se zítra probudil(a) jako

- technikou brainstormingu jsme nejprve hledali možná témata. Úkolem pak bylo napsat krátký text na jedno z nich.

Ukázka práce z kurzu:

  • Kdybych se zítra probudila jako ptáček zpěváček, jsem volná. Nic mě nesvazuje. Brzy ráno jakmile se rozednívá, se rozezpívám na celé kolo. Potěším jarním cvrlikáním pár lidí, kteří mají deprese, že je dlouhá zima. Jé žížala, brouček, snídaně... A hele, tamhle je on... pták zpěvák. Co mám udělat, aby byl můj? Předvedu mu, co dokážu! Natřepávám pírka, hopkám ladně po zemi. Předvádím se. Co je? Co se děje, proč tak rychle pták zpěvák odlétá? Né, ne, to je přeci sousedova kočka. Tak to je můj konec...


Akrostych

- účastníci kurzu byli vyzváni, aby napsali text, který vznikne připsáním verše nebo řádku vždy ke každému písmenu sousloví ŽIVOT V DOUBRAVNÍKU.

Ukázka práce z kurzu:

Žáci a učitelé
I rodiče a ostatní
Veřejnost
Otevřeně hovoří na
Téma "ŠKOLA"
Vyjmenují všechny klady
Doubravnické málotřídky
Okomentují práci
Učitelů
Brilantně diskutují o svých představách
Radí nezkušeným s nákupem
Aktovky
Váhavě probírají
Neznalost dětí kde napsat ý a kde
Í
Kolik úsilí všechny vůbec stojí stát se
Učencem


Proměny žánrů

- úkolem bylo přepsat pohádku O Otesánkovi v jiném slohovém žánru

Ukázka práce z kurzu:

Inzerát
Věnuji dítě za odvoz do bohaté rodiny.Zn.: vysoká spotřeba, nemohu uživit. Žere jak neotesané.
Recept na sežrání
Najdi přiměřený pařízek s kořeny.Otesej ho do tvaru dítěte a čekej.
Černá kronika
26. 3. 2013 bylo na poli za obcí Doubravník nalezeno nezvykle velké dítě s rozpáraným břichem. Z důvodu probíhajícího vyšetřování nechtěla policie případ dále komentovat. Zajímavý byl nález množství stop mířících od mrtvého.


Romana Železná