Archeologické nálezy historicky cenných kachlů [2]
Další díl pokračuje v seznamování s nálezy historicky cenných kachlů (objevených v čp. 48, na ulici Dolní Rakovec) - tak jak je v odborné studii popsal přední odborník na tuto tématiku Čeněk Pavlík. V předešlém článku jsme si ukázali kachle z éry pozdně gotické a nyní se zvolna posuneme do epochy renesanční. Kachel č. 4 - Anděl v roli ochránce rodového znamení
Anděl v roli ochránce rodového znamení je častý motiv, jeho obliba vrcholila na přelomu gotiky a renesance. Za vzácnější doplněk můžeme považovat čtveřici stínek cimbuří, neboť běžná je většinou pouze trojice.
Velmi neobvyklé je ztvárnění rostlinného úponku na následující ikonografii. Kachel č. 5 - Úponek s listy a plody
Oválné plody (hrozny?) jsou zde umístěny přímo uprostřed listů zvláštního tvaru, připomínajících dračí blanitá křídla. Přímá analogie není autoru známa ani v případě doprovodného nápisu, umístěného atypicky pod náznakem provazce na pravděpodobně spodní částí tohoto reliéfu.
Renesanční epochu reprezentují tři druhy kachlů ozdobené lunetami a delfíny, které samy o sobě teoreticky stačí k postavení celého kamnového tělesa. Dolní, soklová část mohla být sestavena z kachlů čtvercového formátu viz. obr. níže. Kachel č. 6
a horní, nástavcová část z kachlů obdélných. Domněnku umístění v horních partiích kamen podporuje malá hloubka i tvar jejich komory. Tyto vlastnosti jsou ze statických důvodů pro užití ve spodní části kamen nevhodné. Kachel č. 7
Celkovou výzdobu kamen mohla uzavřít řada korunních nástavců s lunetami. z nichž se nalezlo jen nerekonstruovatelné torzo, které vidíme na dalším obrázku.
Architektonické kompozice s náznakem perspektivy a v některých případech obohacené o motiv delfínů nebo květinový vzor se u nás nacházejí zejména na jižní Moravě (Brno, Strážnice), avšak můžeme se s nimi setkat i ve vzdálenějším Prostějově či Litovli. Pokud jde o technologické provedení "doubravnických" kachlů, jejich konstrukce nevybočuje z dobového standardu. Gotické komory jsou kónické, jejich pláště jsou mírně zvlněné (nejedná se o zpevňovací šroubovici, nýbrž o důsledek vytáčení na kruhu) a pokud bylo možné zjistit, ukončovala je manžeta běžného typu. Setkáváme se na nich také s obligátními stopami po seříznutí nožem (na vnějším plášti komory při styku s ČVS, u záchytných otvorů, při okrajích čelních stěn) a s bodovým či táhlým prstováním. Zbytky komor kachlů s renesančním reliéfem mají archaické rysy a v podstatě zůstávají věrné gotickému tvarosloví. Vzácná je vyříznutá dvojice okrouhlých vyhřívacích otvorů nad sebou v poloválcovém plášti jedné z nich (Kachel č. 7 ). Analogický typ komory byl evidován na pozdně gotickém kachli v obci Bulhary (Pavlík Šedo 2006, 23). Z rozboru kachlů dále vyplývá, že jde o zbytky přinejmenším dvou otopných zařízení gotického a renesančního, přičemž dva z gotických reliéfů (Kachle č. 4 a 5) jsou slohově pokročilejší, což zákonitě neznamená, že jsou mladší. Téměř shodná struktura gotického a renesančního materiálu, ozdobné stříbřité slídování ČVS i další technologické znaky vedou k domněnce, že jde o výrobky téže hrnčířské dílny. Časové rozpětí, ve kterém kachle vznikly, však nelze s určitostí stanovit, předpokládaný časový rozptyl je 40-80 let. Protože reliéfy vyrobené podle shodných forem z jiných lokalit dosud neznáme, je pravděpodobné, že jde o dílo lokálních řemeslníků, pracujících pouze pro nejbližší okolí. V této souvislosti nutno poznamenat, že totožný reliéf nebyl nalezen ani na kachlích z blízkého hradu Pernštejna, stojícího od Doubravníku vzdušnou čarou pouhých sedm kilometrů . Na závěr článku bych chtěl poděkovat bratrům Vladimíru a Zdeňkovi Mazáčovým za možnost nahlédnutí do jejich soukromé sbírky "náhodných nálezů" a následně představit veřejnosti unikátní střípky z mozaiky historie našeho starobylého Doubravníka. Petr Koukal Vysvětlivky k popisu kachlů:ČVS = čelní výhřevná stěna, OL = ozdobná lišta |