all mail address your message write your comment show all comments
Doubravník

městys Doubravník


Oficiální stránky

Doubravník
  Dnes je: 07.06. 2020 | Poslední články | Mapa stránek | Kalendář | Facebook | Info-seznam |
 

Úřad městyse:


Další rubriky:

Mobilní rozhlas:
logo mobilní rozhlas

Bezpečný internet:
logo internet pro seniory

Nabídka práce:
  v regionech: - Tišnov
- Bystřice nad Pernštejnem

Doporučujeme:
Místní akční skupina Brána Brněnska, z.s.
Dobrovolný svazek obcí Tišnovsko
Restaurace a penzion
Břetislava Sedláčka
Rekreační středisko - PRUDKÁ
jižní Morava
ppgo
firebrno
krizport

Statistika:
TOPlist

Najdete nás zde:
  49°25'31.10" NWGS-84
  16°21'07.14" E
  313 m.n.m.

Naposled přidané:
05/06/20 Fotogalerie
- Křižák obecný
05/06/20 Fotogalerie
- Rudopásek polní
04/06/20 Současnost
- Zdeněk Macháček - S...

Krátké zprávy:
03/06/20 DSO Tišnovsko
- Příměstský tábor
03/06/20 Školní jídelna
- Jídelní lístek od 08.06…
01/06/20 Mateřská škola
- Výsledky zápisu do MŠ
Celý přehled   [7]

Dotační program:
- Obnova kultur. památek
- Podpora sportu, kultury

Přečtěte si:
Doubravnický zpravodaj
Doubravnický zpravodaj
obsah čísla  01/2020

Zpravodaj Oblastní charity
Zpravodaj Oblastní charity Tišnov
02/2020 ve formátu *.pdf

Možná vám uniklo:
- Aktuální informace pro pečující

RSS kanál:
 InfoCentrum Tišnov - noviny Tišnov TIŠNOVSKO, noviny Kuřim KUŘIMSKO
- VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ
- MLADÍ VODÁCI VYLOV...
- Nová výstava v gal...
- Dokončení přechodu...
- VÝSTAVA FOTOGRAFIÍ...

Počasí:
Počasí Doubravník - Slunečno.cz

Obecní geoportál:
logo Geoportál

Kalendář městyse:
Kalendář městyse

Kalendář městyse
verze pro tisk   [1]  [2]

Fotogalerie:
www.rajce.net

doubravnik.rajce.net


Programování a správa:
Petr Koukal

Rozhovor s Maxem Kašparů

07.02.2005

V Británii se na čtyřista tisíc lidí hlásí k fiktivnímu náboženství Jedi, které vynalezl autor filmu Hvězdné války. Je to normální?


Přijde mi to normální v situaci, v jaké se nacházíme. V Evropě prakticky boříme křesťanskou kulturu, přestože je v základech naší civilizace. Křesťanstvíjiž většině lidí nesvítí na cestu, světlo se zhaslo nebo bylo zhašeno z různých důvodů. Lidé se ve tmě snaží škrtat sirkami, aby si alespoň trochu posvítili a vědělikudy kam. Různé obskurní sekty nebo pseudospiri-tuality jsou právě takovým nahrážkovým světýlkem.

Proč již křesťanství nesvítí lidem na cestu?

Na to není jednoduchá odpověď, je to multifaktoriální problém. Dnes se hlavně moc nepřemýšlí, vše se bere, jak to přijde nebo jak to přežvýkají sdělovací prostředky.

Lidé jsou jak neřízené střely?

Všechno je náhodné, od něčeho se odrazíme, někam letíme... Neuvažujeme o smyslu, k čemu to všechno je. Křesťanství má systém etický i filozofický, my jsme ale jeho mechanismy vyškrtli, aby "nebrzdily" rozvoj osobnosti. Dnes člověk nemá být ničím řízen, má žít tak, jak ho momentálně napadne. Začala se vytvářet situační morálka.

Jak se to projevuje?

Morální je to, co mi situace nabízí, slušné je to, co se mi hodí. Potřebuji prachy, tak pošlu svoji holku dělat striptýz. Mám prachů dost, tak striptýz dělat nebude. Moderní člověk nemá rád mantinely a křesťanská morálka mantinely stavěla. Jasně říkala, tohle ano, tohle ne. Křesťanství se proto stává nezajímavým, přestože za jeho mantinely je daleko širší prostor k pohybu.

Napadají vás další důvody odmítání křesťanství?

S globalizací světa přichází nejrůznější filozofické směry, které jsou pro lidi daleko zajímavější než křesťanství. Vždycky se říká, že sousedova žena je hezčí.

Nová náboženství představují něco nového a proto přirozeně atraktivnějšího?

Sociolog Thomas Luckman hovoří o trhu s transcendecí. Vybíráme si v pomyslném duchovním supermarketu, jednotlivá náboženství a spirituality leží v regálech volně k dispozici. Křesťanství je v tom supermarketu taky, ale má poněkud ošoupanou krabici a starý design.

Není import východních spiritualit přirozený?

Křesťanství v Čechách také nevzniklo a přišlo z východu.Proč ne, není to nic nového pod sluncem. Ale evropská kultura je víc než tisíc let křesťanská a v lidech křesťanství doznívá. S příchodem nových spiritualit hrozí nebezpečí synkretismu. Znám inteligentního člověka, který si z křesťanství bere obřady, z buddhismu úctu k životu a rituály koná na keltském pohřebišti za Prahou.

To se vám nelíbí?

Líbí se mi jeho hledání. Jinak to je jenom takový duchovní guláš, ve kterém plave taky něco od katolíků. Kladu si otázku, jestli je k něčemu dobrý. Rozšiřuje jeho duchovní dimenzi, dává větší prostor k naplnění života, nachází odpovědi na svoje otázky? Pokud ano, prosím. Pokud ne, je to laciné a prázdné.

Není problém malé přitažlivosti křesťanství pro moderního člověka v neschopnosti církví je přiblížit?

Křesťanské církve se proměnily v zkostnatělé instituce, najednou si neví rady. Víme si rady s vírou, ale nevíme jak ji hlásat. Jako křesťané v Evropě dřív nebo později vymřeme. Severní Afrika byla plná křesťanů v době, kdy tam žil sv. Augustin. Dnes tam o křesťana nezakopnete.

Nejste příliš velký skeptik?

Křesťanství úplně vymýceno nebude, to trochu přeháním. Ale pro společnost bude mít stejný význam jako spolek turistů nebo baráčníků. Církev bude sloužit jako ozdoba při křtech, svatbách a pohřbech. Přiletí delegace na letiště, tak tam pošleme biskupa s červenou čepičkou.
Po prezidentské volbě odmítl Václav Klaus tradiční bohoslužbu Te Deum. Není to potom férové?To je první krok, který se mi od něj líbí. Pokud nejsem věřící katolík, tak si na něj nebudu hrát.

Neměla by být katolická církev méně konzervativní?

Církev musí být konzervativní! Jinak by se zpronevěřila Ježíšově výzvě: "Nepřipodobňujte se tomuto světu". Jakmile církev zavrhne Desatero, aby se světu zalíbila, a bude souhlasit s potraty a všemi věcmi, které tento svět žádá, svět ji samozřejmě stejně nepříjme, protože se od něj nebude nijak lišit, nebude představovat jinou alternativu. Matematik je taky konzervativní. Tři krát tři je devět v každé době.

Církev ale působí jako středověká instituce. S moderním člověkem se pak těžko domluví...

Musíme se držet zdravého konzervatismu v nauce, ale ne konzervatismu v praxi. Jestliže současný člověk nemá rád instituce a ještě víc instituce církevního typu, kdy na farním úřadě jsou úřední hodiny od - do, a duchovní povolání řady kněží se zredukovalo na vykonávání obřadů, tudy cesta asi nepovede.

Znamená to, že církev bude jednou třeba v oblasti sexu a antikoncepce liberálnější?

V otázce předávání lidského života vydá církev v encyklice určitý názor, ale lidé se nakonec řídí vlastním svědomím, který je posledním garantem lidského jednání - tohle mohu, tohle nemohu, tohle se mne netýká. Vydat názor ještě neznamená, že ho lidem vnucuji. Zajímavé je, že křesťanům to nedělá takovou potíž jako ateistům. Když církev vydá nějaký názor, tak ateisté vždycky začnou zuřit. Přitom jim nic do toho není, netýká se jich to.

Nemohu souhlasit. V tradičních katolických zemích Polsku a Irsku jsou zakázány potraty. Křesťanský názor je zákonem vnucen i ateistům...

Zde nemohu souhlasit já. Kde je psáno, že úcta k životu je výlučně křesťanským názorem? Znám dlouhou řadu ateistů, kteří se staví proti umělé likvidaci těhotenství. K církvi se nehlásí, ale cítí, že zde není všechno v pořádku, že jde o čin proti životu. A nechoďme pro příklady "vnucování" daleko. U nás je dětem a mládeži vystavována a prodávána tvrdá pornografie na novinových stáncích vedle školy. Bez rozdílu světonázoru. Mám to považovat za vnucování etického názoru ze strany sekularizované společnosti ?

Proč si církev s lidmi nerozumí?

Lidé spíše nerozumí slovníku církví. Otázky lidstva se posunuly jiným směrem, na problémy současného člověka nemůžeme dávat náboženský flastr nebo injekci. Dnes člověk nemá problém s otcem nebeským, ale otcem pozemským, netrápí ho neposkvrněné početí nějakého děvčete v Nazaretě před dvěma tisíci léty, ale neví, co se svoji počatou holkou. Církev se musí naučit jako odpovídat současnému člověku na jeho potřeby. Dnešní posluchač je naladěný na určitou vlnovou frekvenci. Církev vysílá na jiné a čeká, až si lidé přeladí na její vysílání. Musí to být naopak.

Podobně jako dělničtí kněží ve Francii, kteří šli za lidmi do fabrik?

Jenže okamžitě narazíte, protože vás obviní z ideologické propagandy.

V čem je ještě moderní člověk jiný?

Současný člověk neví, co se svým životem, dostává se do existenciálního vakua. Pudy mu již neříkají, co musí, a zároveň liberální společenské klima a neexistující morálka neříká, co by měl, ztrácí orientaci. Dnes můžeme všechno, nic není hanba. V současné době nevznikají frustrace a neurozy z potlačeného sexuálního pudu, jako za časů Sigmunda Freuda, ale lidé trpí frustraci existenciální.

Můžeme všechno, ale nevíme proč...

Zde má církev šanci odpovídat lidem na jejich otázky, nabízet řešení existenciální frustrace, ale nevnucovat. Jiné odpovědi na otázku po smyslu nabízejí buddhisté, taoisté nebo rastafariáni.

Jak se existenciální frustrace projevuje?

Největší problém současného člověka je nuda a prázdnota. Když se člověk nudí, dotírají na něj kdejaké myšlenky. Málokdo snese být sám se sebou. Měl jsem v ordinaci manželský pár, který musel žít měsíc bez televize. Ti lidé se málem pozabíjeli. Nuda je neřád, před kterým lidé utíkají k zábavě, drogám, workoholismu nebo dokonce kriminalitě. Dvacetiletá, dvakrát soudně trestaná holka mi tady řekla: "Poslyšte, já krást nepotřebuju, ale nudím se a potřebuji vzrušení, které se kolem toho děje."

Proč lidé svoji existenciální krizi neřeší příklonem k autentické spiritualitě nebo sekulárnímu humanismu?

Poctivý a pravdivý duchovní život vede člověka k odpovědnosti, za sebe i ostatní. To je ale náročné, proto se do toho lidem nechce.

zdroj: internet



nahoru



Celý článek | přečteno 2.525 x   ohlasů 0 Přidat názor Verze pro tisk

Tyto stránky byly vytvořeny prostřednictvím redakčního systému napsaného v PHP jazyce
a nepoužívají soubory cookies k ukládání uživatelských dat.
validní HTML 4.01 validní CSS 2.1 validní RSS 0.91 ochrana proti s.p.a.m.u
optimalizováno pro prohlížeče SeaMonkey , Firefox , Opera a Yandex
data jsou komprimována metodou (gzip)
prohlášení o přístupnosti webu
© 2004 - 2020