Dnes je: 21.12. 2024 | | Poslední články | Mapa stránek | Kalendář | Facebook | Info-seznam | |
v regionech: - Tišnov |
- Bystřice nad Pernštejnem |
včera Současnost - Jihomoravský kraj... |
18/12/24 Úřad městyse - Rozpočet městyse ... |
18/12/24 Úřad městyse - Střednědobý výhled ro... |
- Vánoční kapři |
- Turnaj ve stolním... |
- Turnaj ve stolním... |
- Půlnoční mše svatá |
- Betlémské světlo |
18/12/24 Školní jídelna - Jídelní lístek od 30.12… |
19/11/24 Obřadka Nedv... - Program sezóna 24/25 |
06/11/24 Kavárna Pohoda - Arteterapie |
Celý přehled [4] |
Doubravnický zpravodaj |
obsah čísla 02/2024 |
verze pro tisk [ zde ] |
Katastrální území městyse Doubravník je velmi svažité. Zvláště stráně k řece Svratce jako je Vinohrad, Dubiny a protější Pasíčka, jsou velmi prudké. Tyto celky jsou ve značné míře zalesněny a chceme-li se dostat k těmto lesům co nejblíže, musíme využít nějaké přibližovací komunikace. Stezky, úvozu, pěšiny nebo svážnice - zkrátka "lesní cesty".
Než se ale někam konkrétně vypravíme, a to je jasné, neb o prázdninách se hodně cestuje, zmíním zde citaci z obecní kroniky, abych vás uvedl do patřičného obrazu.
"Těžba dřeva byla vždy velkým problémem a s ještě většími potížemi se setkávali zemědělci při stahování a odvážení dřeva. Tato práce se vykonávala v období, kdy se s potahy v polích nepracovalo - v pozdním podzimu, v zimě a v předjaří, pokud nebylo mnoho sněhu. "Hamburáky" a "dolovinu" stahovali k cestám, kam bylo možno se dostat selskými povozy. Zde se potom dřevo nakládalo a vozilo na nádraží, kde se překládalo do železničních vagonů.
Svoz dřeva prováděli nejzkušenější zemědělci za pomoci různých brzdících zařízení. Lesní cesty byly po velkých deštích a bouřkách velmi často strhány a někdy i odneseny do údolí. Velmi si každý zemědělec oddechl, když byl na pevné cestě v údolí - říkávali to není práce, to je rasovina.
Nyní prakticky již v obci koně nejsou, kteří by mohli takovou práci vykonávat a proto státní lesy musí řešit svoz a stahování dřeva zcela novým způsobem. Musí vybudovat ve stráních 6 m široké lesní cesty, aby do lesů mohly zajet nákladní vozy a jiné strojní zařízení na stahování a nakládání dřeva nebo na jinou manipulaci s ním. Budování cest v těchto stráních není lehkou prací i když je prováděno těžkými stavebními stroji po vrstevnicích. Pod cestami je nutno zbudovat propustě na odvod vody z příkopů, místy cesty zpevňovat. Po vybudování cest bude možno všechno dřevo přiblížit pomocí strojů, strojním zařízením ho naložit a pomocí velkých nákladních aut bez překládání ho odvézt až na určené místo.
Všechny práce vykonávají stroje: od skácení motorovou pilou, odvětvení - rovněž motorovou pilou, přiblížení dřeva a naložení - vše vykonávají stroje. Kolik to bylo těžké ruční práce!"
Píše v roce 1985 kronikář Jiří Veselý na str. 182
Od zmíněné doby uteklo více jak 30 let. Není divu, že stav lesních cest, které byly tehdy nově zřízeny už není odpovídající a mnohde opravdu tristní. Navíc digitalizace katastrálních map odhalila některé zajímavé skutečnosti, které bylo třeba na žádost majitelů dotčených pozemků neodkladně řešit. Takže...
Takže z toho důvodu byly všechny cesty v majetku městyse podrobeny revizi, kterou provedla "Komise výstavby a životního prostředí". Stanovily se priority a po vyčlenění finančních prostředků byly zahájeny práce na opravě nebo obnovení, případně přeložení jednotlivých úseků. Jako první se dočkala opravy svážní cesta v lesním oddělení 102B což je severovýchodní expozice Vinohradu ze strany od Bělče. V roce 2016 byla po etapách obnovena cesta vedoucí přes Cigány na Zábozinčí a odtud podél žlebu Zmolského potoka až k jeho vyústění za řadovou zástavbou na Horním Rakovci.
Letošní předjaří - tedy roku 2017, což máme ještě v dobré paměti, pak bylo započato s pracemi v severozápadní části doubravnického katastru - na Záhumí.
Přístupové cesty na Záhumí, Brzoňov, Příhony
■ nejvyšší priorita
Na obrázku výše je červenou barvou zvýrazněna trasa, která se nyní opravovala jako první, přičemž v úseku "Na cimbále" (na obr. červený úsek úplně vlevo) bylo nutno cestu přeložit ze soukromého pozemku zpět do obecního lesa. Toto řešení si vyžádalo těžební zásah v okrajovém porostním pásu v těsném sousedství elektrického vedení. Na začátku března zde bylo poraženo 30 vzrostlých modřínů (Larix decidua).
rozměřená MD kulatina připravená k odvozu
Vymanipulovaná kulatina v objemu 21m³ b.k., byla odvezena vyvážecí soupravou do Sutin k areálu ČOV, na pořez mobilní pilou. Řezivo bude použito v rámci hospodaření městyse.
Ihned po těžbě dříví, která musela proběhnout co nejdříve kvůli jarní míze, bylo přistoupeno k prořezání zarostlé cesty v sousedství pozemků pana Jambora, kde vede zelená turistická značka. Nejnáročnější pak bylo znovuobnovení profilu zaniklé cesty na Příhony, která kopíruje farní pozemky ležící vlevo nad vysokou mezí a z druhé strany k ní těsně přiléhají soukromé pozemky chatařů. Podívejte se na další obrázek.
původní cesta na Příhony - hrubá skrývka
Ve stísněných podmínkách zde byl nasazen i štěpkovač klestu a vyřezaná hmota okamžitě drcena na místě aby byl umožněn bezproblémový další postup. Potom již mohl nastoupit bagr na finální úpravy. Nerovnosti byly vyloženy recyklátem z rozdrcené stavební suti a povrch zhutněn po celé délce vibračním válem. Na vhodných místech byly instalovány kovové svodnice dešťové vody.
příčná kovová svodnice
A protože se jako dobří hospodáři snažíme vodu v maximální míře udržet v krajině, odvádíme ji po zpomalení rychlosti do vsakovacích nádrží. První se nachází nedaleko skalky na Krchůvku.
svedení vody do vsakovací nádrže
Poslední v řadě, s podobnou a navíc mikroklimatickou funkcí, bylo lesní jezírko na konci cesty k Příhonům, které vzniklo citlivou úpravou stávajícího mokřadu. Ono je tomu totiž tak, že především obojživelníci, plazi, drobná zvěř i mnoho užitečného hmyzu jako např. včely a také ptáci se musí mít v krajině kde napít. Jinak nenávratně mizí. Druhá věc je, že někteří lidé mají takovou hrůzu z komářího bodnutí, že jezírko bylo hned v zárodku vypuštěno prokopáním hráze. Inu dějí se takové věci. Bohužel...
lesní jezírko - vzpomínková fotografie
V závěru této reportáže z oblasti lesních cest bych chtěl poděkovat všem zúčastněným. Ať už pracovníkům, kteří fyzicky přiložili ruku k dílu, ale i poradcům z řad místních občanů a fundovaným odborníkům z akademické půdy za cenné rady při navrhování projektu. Opět se potvrdilo, že v Doubravníku (a na Křížovicích) se "stále něco děje" a zdá se že v mnohém se dobře děje. Nebo snad ne?
A jako úplné post scriptum ještě upozornění řidičům. Cesta je zejména v prvním úseku nad Krchůvkem dosti svažitá s nepřehlednými zatáčkami, kde není možné vyhnout protijedoucímu vozidlu. Navíc je zde po provedených úpravách zvýšený pohyb chodců i s dětmi (zelená turistická značka), takže prosím vás, opravdu dbejte náležité opatrnosti.
Petr Koukal