Dnes je: 21.12. 2024 | | Poslední články | Mapa stránek | Kalendář | Facebook | Info-seznam | |
v regionech: - Tišnov |
- Bystřice nad Pernštejnem |
včera Současnost - Jihomoravský kraj... |
18/12/24 Úřad městyse - Rozpočet městyse ... |
18/12/24 Úřad městyse - Střednědobý výhled ro... |
- Vánoční kapři |
- Turnaj ve stolním... |
- Turnaj ve stolním... |
- Půlnoční mše svatá |
- Betlémské světlo |
18/12/24 Školní jídelna - Jídelní lístek od 30.12… |
19/11/24 Obřadka Nedv... - Program sezóna 24/25 |
06/11/24 Kavárna Pohoda - Arteterapie |
Celý přehled [4] |
Doubravnický zpravodaj |
obsah čísla 02/2024 |
verze pro tisk [ zde ] |
Vývoj počasí několika posledních let posunul otázku vodního deficitu na čelní příčky většiny diskusních panelů. Už se ale nebavíme o tom, zda klimatická změna probíhá či nikoliv. Množství suchých lesních porostů přímo v okolí Doubravníka hovoří nebývale jasnou řečí a zdravý rozum předpokládá, že na vzniklou situaci by měl člověk rozumný nějak rozumně odpovědět.
V krátké pauze teď necháme doznít laciný výkřik, že "za všechno můžou Zelení!" a podívejme se v klidu na naše reálie. Jak vidíme, katastrální území městyse Doubravník je velmi svažité. Zvláště stráně k řece Svratce jako je Vinohrad, Dubiny a protější Pasíčka, jsou velmi prudké. Po odlesnění těchto pozemků můžeme očekávat zvýšený, bezzásakový odtok dešťových srážek, které v posledních letech mají přívalový charakter. Důsledkem těchto krátce trvajících a prudkých lijavců je i zvýšená erozní činnost, která se nedobře podepisuje na stavu většiny cest.
Proto "Komise výstavby a životního prostředí" v minulých letech vypracovala plán rekonstrukce a obnovy těchto komunikací. Podrobněji si o realizovaných úpravách můžete přečíst v článcích Lesní cesty a Cesty, cesty, cestičky, které byly publikovány v roce 2017 na webových stránkách městyse.
V nynějším roce 2019 bylo přistoupeno k úpravě zrekonstruované cesty vedoucí přes Krchůvek na Záhumí. Musím říct, že po dvouletém testovacím (a nečekaně hustém) provozu si cesta zachovala i na prudkém sklonu velmi kvalitní povrch, což je nad očekávaní, nicméně z bezpečnostního hlediska je zde stále problém při míjení protijedoucích aut v úzkém, nepřehledném koridoru. Potíž číslo dva je pak s rychlostí vody. Tato je sice z části brzděná soustavou vložených příčných svodnic, leč strach z vyplavení níže stojících nemovitostí tímto opatřením, zdá se, nebyl dostatečně rozptýlen... A do třetice, Lesní hospodářský plán v tomto úseku předepisuje redukci stávajícího porostu akátů, jako nepůvodní, invazní dřeviny.
Bylo tedy nutné zabít ne dvě, ale hned tři mouchy jednou ranou. A jak to dopadlo? Dobře, díky koordinované spolupráci. V inkriminovaném úseku jsme nejprve vytěžili několik akátových stromů, z nichž většina už byla na hraně dožití. Kvalitnější dřevo bude použité na herní, případně dekorační prvky, větve a štěpy na palivo. Tím byla vyřešena otázka lesohospodářská. Poté nastoupila těžší mechanizace a došlo k rozšíření cesty pro bezpečné vyhnutí vozidel.
rozšíření cesty pro vyhnutí vozidel
A na závěr, abych dostál nadpisu článku, ekologie v praxi. Zmíněné rozšíření je vyspádováno směrem do kaskádové soustavy tří suchých poldrů, které poslouží k deponování a zásaku x-leté vody, kdyby snad náhodou přišla.
soustava tří suchých poldrů
Petr Koukal