Dnes je: 19.02. 2025 | | Poslední články | Mapa stránek | Kalendář | Facebook | Info-seznam | |
v regionech: - Tišnov |
- Bystřice nad Pernštejnem |
12/02/25 Současnost - Zprávy z radnice |
11/02/25 Současnost - Fotbalový klub Dou... |
11/02/25 Současnost - Někdejší žák dou... |
17/02/25 SDH Lomnice - Hasičský ples |
10/02/25 Školní jídelna - Jídelní lístek od 17.02… |
03/02/25 Městys Nedv... - Pozvánka na přednášku |
Celý přehled [6] |
Doubravnický zpravodaj |
![]() |
obsah čísla 03/2024 |
![]() |
verze pro tisk [ zde ] |
Při návštěvě obecního lesa na parcele č. 1545 komisí životního prostředí jsme byli panem Petrem Koukalem upozorněni na zarostlý lom. Tento lom není zaznamenán na žádné dostupné mapě.
Nezmiňují se o něm ani RNDr. Stanislav Vosyka CSc., ani RNDr. Mojmír Hrádek CSc. v geologických pracích o Doubravníku. Zmínku o lomu jsem nenašel ani u zřejmě největšího znalce Doubravníka, pana Leopolda Mazáče.
Lom se nachází ve stráni na levé straně cesty k Černvíru v lokalitě Pustá v nadmořské výšce 400 m. Jeho stáří lze těžko určit. Absence zmínek o něm a stav čelní stěny lomu svědčí o tom, že byl založen před dlouhou dobou a zřejmě jen na jednorázové použití. V masivu Brda a Vinohradu je v bítešské rule založeno několik malých lomů v rozsahu několika desítek kubíků výlomu. Ty sloužily pro potřeby místních obyvatel. Tento lom je mnohem větší a důvodem jeho provozu by mohla být stavba silnice z Doubravníka do Nedvědice v roce 1839.
Pohled na čelbu lomu.
Cesta z Doubravníku do Nedvědice vedla původně přes dřevěný most u kapličky sv. Anny na levý břeh Svratky a podél něj do Černvíru a zpět přes krytý most na pravý břeh. Svědčí o tom jak kresba Františka Richtra z roku 1824, tak skica katastru obce z roku 1826. Tato cesta byla nezpevněná a zřejmě přestala pro rozvíjející se dopravu vyhovovat. Proto bylo rozhodnuto postavit novou a kratší, bez mostů. Nová cesta prochází nivou řeky Svratky silně podmáčenou a v té době i často zaplavovanou. Proto bylo nutno silnici zvednout nad úroveň terénu tak, aby ji neovlivňovaly záplavy a zajistit ji proti propadání. K tomu bylo potřeba velké množství kvalitního kamene. Aby byla stavba silnice co nejlevnější, logicky se nabízí použití kamene z místních zdrojů.
Pozemek, na kterém se lom nachází, patřil v době stavby silnice hrabatům Mittrowským. V současnosti patří Doubravníku, který ho získal dle zápisu v kronice 17. července 1931 od velkostatku Pernštejn, jako borovinu za 31 000 Kč. Zřejmě proto, že po pozemkové reformě provedené po vzniku Československa se šlechta dostala do majetkových potíží a zbavovala se neproduktivního majetku.
V lomu byla těžena ortorula, která v tom místě tvoří jazyk ve dvouslídném svoru, ze kterého je hřbet tvořen. Tato hornina je kvalitní a pro těžbu vhodná. Jiná kvalitní hornina se v těchto místech na pravém břehu Svratky nevyskytuje. O tom se můžeme přesvědčit na cestě z Krchůvku k chatám na Záhomí. Hornina v lomu je popukaná, což usnadňovalo její těžbu, která byla prováděna pravděpodobně ručně. Stopy po trhací práci jsem nenašel, což opět svědčí o tom, že těžba proběhla před mnoha lety. Pouze ve vrchní části je hornina méně zvětralá a nezarostlá mechem. Zda byla těžena v novější době, nebo opadala, se nedá určit. Kameny na dně lomu jsem nenašel, někdo je zřejmě vysbíral.
Detailní pohled na rulu v čelbě lomu.
Zjistit plochu lomu a kubaturu výlomu je dosti složité. Kontury boku jsou nejasné z důvodu dlouhé doby od využívání. Jsou zarostlé lesem a rovněž pohyb zeminy zde vykonal svoje. Pro dopravu kamene se využíval svah a proto i dno lomu je svažité. Ústí lomu má šířku kolem 70 m a čelba necelých 40 m. Délka lomu je asi 50 m a výška stěny je 15 m. Podle hrubého výpočtu odhaduji vytěžené množství kamene asi na 2 000 kubických metrů. Toto množství by mohlo, pokud bylo použito, postačit na podkladovou vrstvu silnice mezi Doubravníkem a Černvírem.
Tento článek berte jako mou domněnku na dobu těžby i účelu lomu. O lomu jsem nic nezjistil, a proto jsem hledal logická vysvětlení pro jeho existenci. Možná je všechno jinak a třeba si někdo vzpomene na účel i dobu těžby v lomu a seznámí nás s ní.
Jaroslav Sterzel